måndag 3 oktober 2011

Älg-jakt

Idag börjar älg-jakten!!! Inte för att jag jagar älgar, här jagas de bara flugor och små-kryp. Kanske har man jagat någon karl oxå??, när man var singel för åtta år sedan................

Min morfar han jagade älg, sköt någon ibland med.... han hette Tore Bellander,  hade bondgård i Västerensta.

De är 25 år sedan  min morfar dog, knall och fall som man säger, hjärtat ville inte mer och morfar blev bara 73 år.Han dog under älg-jakten...dock inte i skogen....

Han var yngst av 8 syskon .Min morfar hade en tvllingbror, dom var enäggstvillngar lika som bär....
För oss som är lite äldre och kommer ihåg Hembygden i Gryttjom, de var min morfars tvillingbror som ägde och drev den, Bengt hette han och hans fru Gerd...

Min morfar var en kul prick, alltid en glimt i ögat, sa rakt ut vad han tyckte och tänkte och de gillades inte av alla!! Men glad,snäll och så jätte-kul person som fick andra att skratta gott..

När det var älg-jakt, då ringde vi till varandra under jaktdagarna och han berätta hur många älgar han skjutit eller någon annan.. Jag var aldrig med honom på älgjakten, men vi pratade om de, men de blev aldrig så... kanske var lika bra de... se en älg dö, kan ju inte vara någon hit eller... Men att älg-jakten var något speciellt de hörde man på honom, och de är väl så idag med, för alla som jagar...

Men jag kommer ihåg mormor bjöd på kokt älgkött ibland, med potatis och pepparrots sås, de var super gott, är något man kan sakna  i dag
Nu alla älgar håll er undan i dag och några dagar till  om livet står dej dyrt ..... Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar