onsdag 26 oktober 2011

Symaskiner

Jag var inne i går på i bloggen och skrev om att de är så trist att laga och sy i knappar i kläder..

När jag gick ut årskurs nio, hade jag knappt godkänt i sy-slöjd.                                                                    De berodde på att läraren och jag inte tyckte om varandra, när jag sen kom till gymnasiet kunde inte den läraren förstå mitt betyg från nian?? jag förklarade och hon fattade, jag gick ut gymnasiet med MVG ;)

Min gamla lärare sedan grundskolan hade jag sedan som kund i min butik, då var hon så trevlig och glad, hade hon dåligt samvete eller kom hon inte ihåg mig?????

Som jag alltid har sytt så har de passerat ganska många symaskiner hos mig:

En gammal singer har jag som står i garaget, ska väl bli något med den med.... Köpte på auktion för 5 kr och den fungerar.

Sydde sen slut på en Huskvarna symaskin och då köpte jag en data-symaskin med massor med finesser, kosta nästan 12000 för 10 år sedan med alla tillbehör jag ville ha. Just nu  har den tagit semester och funkar inte, utan behöver åka till en Huskvarna-butik i stan och bli lagad... 

Så nu syr jag på dottern symaskin om jag behöver sy något, de är en gammal grön maskin, men de syr i alla fall, trots att den låter illa och nästan hoppar när man gasar på med en...

Så köpte jag en overlocksmaskin när dom kom.De är en maskin som kastar kanter och skär tyget samtidigt som den syr, resultatet ser väldigt proffsigt ut, sömmarna ser ut som i köpta plagg.

Den maskin gilla jag aldrig utan bytte bort den för några år sedan till en större och starkare overlock-maskin dyr var den, men vad bra den har vart, nu var de ett tag sedan jag testade den....

Trots att jag har bra sy-,maskiner så ska de vara så himla svårt att laga. Tack vet jag att sy något ifrån början med ett helt oanvänt tyg...
Blev nästan lite sysugen nu.....  / Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar