onsdag 21 september 2011

Bocken i häcken!!!

I morse strax efter kl 8, när jag drog upp persiennerna i mitt sovrum låg den här Råbocken och sov vid min hallonhäck. Innan jag hade fått fram kameran så hade han vaknat till och var snabbt uppe på sina klövar..

Med raska steg klev han till till min rabatt och börja äta bladen på min kärleksört..... Kul att någon uppskattar mina blommor..... Jag som inte är så mycket för trädgårdsarbete och blommor ....

Han åt och åt på dom gröna bladen, men lät den röda blomman vara.                                                                                         Flera gånger den här sommaren har jag sett Råbocken ute på säds-åkern när han gått och ätit på kvällarna.                              Jag tycker att han är så häftig med dom små hornen han har..... har försökt flera gånger ta en bild på honom men inte lyckats,för han har vart så långt borta, men idag fick jag bilder på dom små hornen...

I bland så stannade han upp med sitt ätande och lyssnade efter ljud, Strömsbergsvägen går ju strax utanför och alla bilar som åker ner på Ostronet men hungern tog överhand och han fortsatte att äta. 

Han åt lite på mina nejlikor oxå, men dom gilla han inte!!

Lite putsning efter maten och på väg tillbaka till platsen där han låg  och sov på morgonkvisten..

Han står en stund och funderar om grannens gräs är grönare.....


Jo de ser grönare ut, så då tar han sats och hoppar in till Elna

Men gräset var inte grönare hos grannen, efter en liten stund var Råbocken tillbaka och åt på mina blommor igen,.        Mätt i magen la han sig vid Paulines svartvinbärsbuske och min hallonhäck och efter en stund sov han.
Han sov fortfarande när jag åkte ner på abetsförmedlingen vid 11.                                                                                           Träffa några vänner på Tierp som jag berättade  för om bocken hemma i trädgården, dom sa har du ingen bössa?? nej de har jag inte och hur skulle jag kunna äta upp bocken med hornen som jag beundrat hela sommaren????
Nu har Råbocken gått iväg ett tag var jag lite orolig att han var sjuk, för min pappa hade för många år sedan ett rådjur som låg hos dom på tomten och inte vill gå iväg , som polisen fick komma och skjuta..
Krya på dej bock om du är sjuk!  men tack  för alla fina bilder på dej och dina horn/ Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar