fredag 25 november 2011

Snart stundar första advent!!

                                                       Första advent, mysigt med alla ljus som tänds nu........................
Idag ska glögg och saffran inhandlas sen är de bara att sätta igång att dricka...  ja i måttliga mängder ..... jag får ha glöggen för mig själv som Tompan inte dricker glögg, men de blir väl annat med lussebullarna dom vet jag att han gillar.....

Jag ska bara njuta av helgen för jag har inte varit ute på en skyltsöndag o kollat i butiker och i skyltfönster  på 12 år, så jag vet inte hur de ser ut ute på gatorna utan bara inne i min fd butik....

Veckan före julskyltningen var en hektisk vecka när man hade butik, de var massor som skulle fixas:

Först kom fönster putsaren och torkade skyltfönsteren på in och utsidan, de är superviktigt med rena skyltfönster tycker jag, annars ser hela butiken smutsig och inte inbjudande ut..

Sen var de dax att börja i skyltfönsteren, stryka tyg som skulle ligga på botten i skylten, sen skulle gröna girlanger fram och ljusslingorna som skulle ligga på de röda tyger och så snö-spray och girlanger lite högre upp i skyltfönstret.

Sen skulle timern fixas till alla fönster så att de slogs på/ av samtidigt.....

Skyltdockorna fick kläder på sig och då ville man att färgskalen i respektive fönster skulle stämma överens och kläderna skulle ha samma inriktning,, fina klänningar kan ju inte blandas med trosor och nattlinnen  men de fattar väl vem som helst--?????  eller???

Tog ungefär en dag per skyltfönster att få de perfekt och fint.

Så var de själva butiken som skulle dekorarea med tomtar, ljusstakar och andra julsaker, så att hela butiken vart ombonad och välkomnande för kunder...

Jag hade alltid en  ordentlig städning i butiken till advent, allt var  nystädat och skinande rent... lister lampor.spotlights allt var rent...........

Ja mycket jobb var de, men  jag  har en familj som ställde upp massor och så mycket kul vi hade...                vi avslutade alltid skyltsöndagen ,efter att  butiken hade stängt med att vi alla gick på restaurang och åt en god middag.

Om jag saknar de??? både ja och nej.
Ja: för att jobba i butik med skyltning/kunder/städning och jobba 40 timmars arbetsvecka med lönen på konto den 25:e
Nej: för att vara egen företagare.. skönt att slippa detta ansvar....

Får väl se vad man firar första advent 2012????  2011 firar jag i alla fall i lugn och ro...
Trevlig första advent/ Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar